#EnTIMMEomdan?

#EnTIMMEomdan?

Lär snabbare med rörligt innehåll

Visste du att våra hjärnor hanterar rörligt innehåll betydligt snabbare än statiskt? Genom att kombinera rörligt material med text i en interaktiv e-kurs aktiveras olika delar av hjärnan. Det hjälper oss komma ihåg innehållet bättre. Och vi blir mer nyfikna på att lära mer. Därför är animation och digitalt lärande som gjorda för varandra (Läs mer).

En lärare från P&L ”in action”

Öka engagemanget för eget-lärande

Att stimulera medarbetarna till eget-lärande är en viktig uppgift för dagens ledare. Detta eget-lärande ska ses som ett viktigt komplement till den kursverksamhet företaget erbjuder. För att lyckas med det handlar det i mångt och mycket om att stimulera nyfikenheten. Eller som Albert Einstein sa en gång: ”Jag har inga speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken.”

Nyfiken

Men vad betyder det egentligen att vara nyfiken? Och vad händer i våra hjärnor när något triggar vår uppmärksamhet?

”Nyfikenhet är det som motiverar oss att lära oss vad som är sant i världen. Det kommer när vi känner ett gap mellan vad vi vet och vad vi vill veta”, säger Torah Kachur. Torah Kachur är en känd vetenskapsjournalist som specialiserat sig på lärande. ”Du kan tänka på det som en mental klåda, och det enda sättet att ta bort klådan är att söka ny kunskap.”

LearnWARE

Nyfikenhet är en grundläggande impuls som delas av människor. Och det är en viktig färdighet – en som hjälper oss att bli mer intresserad av att lära. P&L:s bidrag till att öka nyfikenheten hos medarbetarna är bland annat LearnWARE (Läs om en av våra produkter). Den första produkten släpptes så tidigt som 1989. Jo, vi vet, det är länge sedan. LearnWARE firar 30 år i år!

Simulator accelererar lärandet

Sedan dess har vi naturligtvis utvecklat både pedagogik, simuleringsmöjligheter och uppföljning. Simulering av industriella processer, PLC-system, regulatorer osv gör lärandet mer intressant, ”nästan” som i verkligheten.

Detaljerad uppföljning

Både ledare och ”elever” kan lätt följa upp resultatet av arbetet i LearnWARE. Med hjälp av aktivitetspoäng visas hur aktivt eleverna tagit del av djupinlärningen. Vi har lagt ut aktivitetspunkter i produkten där eleven får poäng om hen är aktiv och engagerad. LearnWARE testar elevens kunskap både före påbörjad utbildning (diagnosiskt test) men även under utbildningens gång med kapitel- och modultester.

#EnTIMMEomdan

Flera internationella experter anser att takten i lärandet behöver ökas. En del går så långt som att flera timmars lärande krävs per dag för många yrkesgrupper. Vi tycker att en vision kan vara att sikta på en timmes lärande om dagen. Och därför har vi byggt våra LearnWARE-produkter på ett sätt som gör det enkelt att ägna en halvtimme åt lärande, avbryta för annat, och sedan lära en kvart till vid ett senare tillfälle.

Vill du veta mer om de olika LearnWARE-produkterna klickar du HÄR!

Bästa #Prestationshälsningar!

Lämna ett svar